Wat is een mini leesles?

Een mini leesles is een aanvulling op het stillezen. Het idee van mini leeslessen komt vanuit het LIST-lezen, een methodiek welke schoolbreed ingezet kan worden. Een onderdeel van deze methodiek is het zorgen voor leesplezier en het stil lezen verrijken met mini leeslessen. Deze mini leeslessen bedenk ik tijdens het lezen van boeken en die inspiratie wordt gedeeld op kinderboekenjuf.nl. Via Lezen met kinderboekenjuf hoef je als leerkracht de mini leeslessen niet zelf te bedenken, het boek niet in de klas te hebben én heb je bijna geen voorbereidingstijd nodig.

Een mini leesles geven

Het idee is dat je 30 minuten stillezen op het rooster zet. Hiervan ben je ongeveer 5 minuten bezig met het bekijken van de mini leesles, daarna lezen de kinderen 20 minuten stil in hun eigen boek, vervolgens zijn jullie 5 minuten bezig met de nabespreking.

Een mini leesles is:

  • Korte promotie van het boek. In het filmpje wordt het boek kort geïntroduceerd. Ze zien de kaft, de titel wordt genoemd. Soms wordt er meer informatie over het verhaal gegeven. Hierdoor promoot je een boek welke wellicht nieuw is voor de kinderen.
  • Stukje voorlezen. Er wordt een stukje voorgelezen waaruit het antwoord op de leesvraag blijkt. Dit is ook een stukje boekpromotie, sommige kinderen zullen nu het boek willen lezen. Tevens is het ook een voorbeeld van een antwoord op de leesvraag.
  • Leesvraag meegeven. Na het voorlezen wordt de leesvraag meegegeven. Per jaargroep zullen de leesvragen afgestemd zijn op wat aansluit bij het niveau van de kinderen. Zo zal er in groep 3 en 4 meer aandacht besteed worden aan de personages, illustraties en andere leesgerelateerde termen. In groep 5 t/m 8 zal dieper ingegaan worden op verhaalbegrip, wie de personages zijn en wat hen bezig houdt en leesgerelateerde termen zoals het achterhalen van het vertelperspectief.
  • Stillezen. Na het meegeven van de leesvraag lezen de kinderen zelfstandig in hun eigen leesboek. Belangrijk om te weten is dat de kinderen allemaal een ander boek kunnen lezen en daarin op zoek gaan naar een antwoord op de leesvraag. Door het meegeven van de leesvraag zullen de kinderen gemotiveerd(er) zijn om stil te lezen.
  • Leesvraag beantwoorden. Na het zelfstandig lezen bespreek je de leesvraag na. Niet iedereen zal een antwoord gevonden hebben tijdens het lezen, dat is geen probleem. Probeer per leesles ongeveer 3 kinderen een antwoord te laten geven. Hiermee zorg je voor een groepsgesprek over wat de kinderen gelezen en gevonden hebben. Daarnaast zorg je vooral ook voor drie stukjes boekpromotie waardoor klasgenoten die boeken misschien ook willen gaan lezen.

Doelen van de mini leeslessen

Elke mini leesles is aan een doel gekoppeld. Deze doelen zijn gebaseerd op de leerlijn literatuur (bron: stadkamer).

Als je het wilt hebben over een boek dan kan dat aan de hand van deze doelen:

  • Boek/cover
  • Boekkeuze
  • Boeksoorten
  • Aanbod boeken: herkenbaarheid en genres
  • Genre/onderwerp/thema
  • Schrijver
  • Beeld en koppeling tekst/beeld
  • Personages/verteller
  • Plaats/ruimte
  • Tijd en tijdsduur
  • Structuur, verhaal-opbouw
  • Realisme
  • Stijl

Elk van deze doelen kun je op 2 manieren benaderen. Namelijk vanuit smaakontwikkeling (S) waarbij je ingaat op de mening en smaak van de leerling. Of vanuit het verhalende perspectief (V) waarbij je ingaat op het verhaal zelf. Deze letters, de (S) en (V), zul je ook tegenkomen bij de doelbeschrijving.

Gratis uitproberen?

Wil je Lezen met Kinderboekenjuf eerst gratis uitproberen? Dat kan!

Heb je vragen?
Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact op.

1 gedachte over “Wat is een mini leesles?”

  1. Pingback: Veelgestelde vragen - lezenmet.kinderboekenjuf.nl

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven